Woody Goes Litchfield

7 augustus 2013 - Darwin, Australië

We zijn Down Under en afgezien van het linksomdraaiende water in het doucheputje en het links rijden, 'merken' we er niets van dat we aan de andere kant van de wereld zijn!
Voor de eerste paar dagen hebben we een campervan gehuurd, zodat we de tijd hebben om naar een auto uit te kijken.
Bali en Darwin lijken op de wereldkaart vlakbij elkaar te liggen, maar toch hebben we weer te maken met een soort jetlag.
Het blijkt dat je na een nachtvlucht van 2 uur, 2 uur tijdsverschil en 4 uur lang in het vliegveld wachten tot het verhuurbedrijf open gaat, niet echt uitgeslapen aan de dag begint.

Bij het verhuurbedrijf krijgen we een upgrade en dus een luxere en grotere campervan de komende dagen. Helemaal niet slecht!
We besluiten, op zoek naar een camping,  van Darwin weg te rijden.
Voordat onze zoektocht naar een auto kan beginnen, hebben we eerst een paar uurtjes slaap nodig.
De powernap doet ons goed en bij het ontwaken maken we kennis met onze buren; een Engels stel dat zojuist 3 maanden door Australië  gereisd heeft. Dit is hun eindpunt en over 2 dagen hebben ze een afspraak met een Nederlands stel dat mogelijk hun auto wil kopen.
Dat alles kan veranderen met de zin: "Oh, we are looking for a car as well", is de afgelopen dagen gebleken.
Nadat Andrew vanalles over de auto verteld heeft, hebben wij het idee dat dit best eens een goede koop zou kunnen zijn. Andrew is automonteur en heeft de auto goed onderhouden, bovendien hebben de Duitse eigenaren voor hen, enorm geïnvesteerd in materiaal, waar voorlopig nog garantie opzit.
De volgende dag laten we blijken dat we serieus geïnteresseerd zijn, maar dat we het prettig vinden een ' vehicle inspection' ( een soort APK ) te laten doen. Probleem is echter dat het andere Nederlandse stel de volgende dag een inspection laat doen en Andrew niet gelooft dat we voor die tijd nog een inspection kunnen laten doen.
" Maar", zo zegt hij, " er is een kleine garage 4 minuten van hier, je zou het kunnen proberen".
Bij de garage werkt een vriendelijke, tandloze, gepensioneerde man, die de inspection voor ons die middag wel wil doen! Als we hem vragen wat het ongeveer gaat kosten, zegt hij: " Don't worry, you don't need to pay! "
Om 3 uur gaat hij samen met zijn vrienden onder de auto, allen met biertje en zaklamp in de hand. De auto wordt grondig nagekeken en de mannen komen tot de conclusie dat de auto in 'excellent condition' is. Als hij de vraagprijs hoort, zegt hij dat dit een zeer goede koop is.
En dus zijn we de eigenaren van Woody, een 4Wheeldrive auto, waarin we de komende maanden zullen wonen!
Het Engelse stel heeft zondag een vlucht en omdat wij de huurauto tot zondag hebben, zal dan de ' overdracht' plaatsvinden.
Dat geeft ons nog een dag om de omgeving van Darwin te bekijken. Zo gaan we naar het Fogg Dam Reserve; een mislukt stuwdamproject dat nu een natuurgebied is waar vele watervogels wonen.
We lopen de dam op, waarna een ranger naar ons toekomt. Omdat er vanochtend een zoutwaterkrokodil van ruim 4 meter bij de dam gezien is, is het vandaag verboden over de dam te lopen. We mogen wel met de auto over de dam, zodat we de vogels kunnen bekijken.
Enigszins teleurgesteld neemt Remko plaats in de auto, zijn eerste kans om een krokodil te vangen gaat aan zijn neus voorbij.
De 'Saltie' is helaas bij de dam weggegaan en dus zien wij vandaag nog geen krokodil.
Het mag de pret niet drukken, want een prachtige ijsvogel die ruim 10 minuten voor onze neus komt zitten, maakt onze dag helemaal goed!

Zondag vindt 'de overdracht' plaats en nadat we Andrew en Julia op het vliegveld hebben afgezet, gaan wij, samen met Woody naar Litchfield; een Nationaal park dat vooral bekend staat op zijn termietenheuvels en watervallen.
Als we het park binnenrijden zien we al snel enorme termietenheuvels die allemaal in noord-zuidrichting staan. Deze bouwwijze voorkomt oververhitting op het heetst van de dag.
We gaan op zoek naar een camping, waar we 's avonds genieten van een prachtige sterrenhemel.
De volgende dag rijden we 's ochtends vroeg naar een andere camping. Deze camping is nagenoeg gratis en aangezien we hier nog een aantal nachten willen blijven, lijkt ons dat helemaal geen gek idee.
Als we ons geïnstalleerd hebben, horen we geritsel in de bosjes.  Een wallaby ( of volgens ons Nederlandse buurjongetje een wobbely) zit 3 meter van onze auto in het hoge gras. Op zijn gemak hupt hij samen, met jong, langs! Supercool!
Na de nodige foto's gaan we naar de Wangi falls, we hebben geluk, vandaag zijn er geen krokodillen in het water en dus kunnen we een heerlijk verfrissende duik nemen. Geen overbodige luxe, het is hier 33 graden en er is geen wolkje aan de lucht.
Als we 's avonds van de waterval terug lopen, ziet de lucht zwart van de vleermuizen. Vele duizenden (misschien wel een miljoen)  vleermuizen verlaten, bij het invallen van de schemer hun boom, op zoek naar..........
Wij hebben geen idee, maar na 10 minuten is er geen vleermuis meer te zien. We vragen ons af of dit ook bij zonsopkomst het geval is, maar dat is een beetje te vroeg voor ons.

Die avond gaan we vroeg (we liggen tegenwoordig om 20.30uur op bed) slapen. We hebben een heerlijk matras in de auto, het is aardedonker, muisstil en er is een perfecte slaaptemparatuur in de auto. Er is niets wat onze nachtrust kan verstoren......
Totdat, we midden in de nacht, geritsel naast de auto horen.
Lieneke neemt de taak van vrouw op zich:" Rem, ik hoor iets, ga jij eens kijken!".
Remko doet een oor open: "Ohh dat is gewoon een beest in de bosjes. Ga slapen joh!"
Maar als we het blikje doperwten over het grind horen stuiteren, beseffen we dat 'iets' de vuilniszak naast de auto open heeft gemaakt.
Omdat Remko vindt dat er in dit geval ' geen redden meer aan is',  besluit Lieneke alleen op deze expeditie te gaan.
Heldhaftig doet ze de deur open, tuurt ze geruime tijd met zaklamp in de bosjes, klimt ze uit de auto, ruimt de vuilnis op en gaat als een speer weer liggen.
Ze had niet echt verwacht met applaus binnengehaald te worden, maar het enige dat Remko zegt is:" Zo, dan kunnen we nu weer slapen!".

1. Eveline, hans & Dante:
    Ha broer & schoonzus,
    Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen en het ziet er mooi uit! Lien, stoer dat je het vuilnis weer hebt opgeruimd... ;)
    Veel plezier.
    knuffel van Dante
  2. Laura:
    Hey reizigers,

Een leuk verhaal om de dag mee te beginnen.
    Reactie van Milou op de foto's: ooooh en bij de auto brrrrr
    Veel plezier met jullie avontuur!!!

Groetjes Dennis, Laura en knuffel van Milou
  3. Carole:
    Cool!!!!!!
  4. Jos en Marian:
    9 augustus 2013
    Hoi wereldreizigers,
    Spannende verhalen hebben jullie. Leuk om dit zo te volgen. En dapper Lieneke dat je 's-nachts op expeditie gaat!
    Heel veel succes met jullie auto en nog heel veel avontuurplezier!!
    Jos en Marian
  5. Jolande en Theo:
    14 augustus 2013
    Mooie auto hebben jullie gekocht. Leuke verhaal en zo zie je dat de vrouw het weer ................ Gaaf die foto's.
    Benieuwd naar het volgende verhaal.
  6. Pappa en mamma:
    14 augustus 2013
    Hallo Remko en Lieneke

Een mooi verhaal, mooie auto en schitterende foto's
    Wat genieten jullie en wij genieten op afstand met jullie mee
    groetjes pappa en mamma