Relaxing on Bali

30 juli 2013 - Sanur, Indonesië

Hoewel we een relaxweek op Bali hebben, kunnen we als ' echte' wereldreizigers natuurlijk niet een week lang op een strandbedje liggen. Tijd dus om er, met de Balinees Putu, op uit te gaan.
Putu was verrast over de vraag of we naar de waterval in Sekumpul (een van de tips van Laura en Dennis) konden gaan. Maar een tocht van 7 uur, voor een waterval, vonden deze wereldreizigers een beetje teveel van het goede, het blijft tenslotte een relaxweekje.
Putu had een ander programma voor ons en dus gingen we, met deze vriendelijke Balinees op pad.
Allereerst een toeristische route, waarin we een traditionele dans en een fabriek, waarin stof geweven en geverfd wordt, gezien hebben.
Het is ongelofelijk om te zien met hoeveel precisie de vrouwen te werk gaan. De kleinste details worden met was op de stof getekend.
Rond 11 uur was het koffietijd en dus nam Putu ons mee naar de koffieplantage voor een lekker kopje koffie en thee. Remko kreeg hier de koffie van een civetkat aangeboden. Deze kat heeft een neus voor de beste koffiebonen en eet alleen deze op.
Vervolgens poept hij de bonen uit, wordt de mest door de koffieboeren verzameld en worden de bonen uit de mest gehaald en verbrand, waarna er koffie van gemaakt wordt. Volgens Remko : " een lekker bakkie".
We horen graag van jullie wat een blik gemalen civetkatkoffie in Nederland kost, maar hier werd het blik voor €100 euro verkocht. Behoorlijk exclusief dus!
Na de koffie werd ons een sarong aangemeten en zijn we naar een tempel gegaan.
Het Hindoeïsme kent meerdere goden, waar de Balinezen iedere dag offers aan opdragen. Op straat staan overal mandjes met kleine offers als bloemen, koekjes en wierook. Daarnaast heeft iedere inwoner een gezinstempel, een familietempel en een dorpstempel.
In de tempel zijn nu vooral toeristen te vinden, maar worden bij volle maan feesten door de Balinezen gevierd.
We vervolgen onze weg naar de vulkaan en Putu vertelt ons over het leven op Bali.
Hij woont met zijn familie op het platteland. Zorgen over eten zijn er niet, geldzorgen des te meer.
Na de bomaanslagen in 2002 en 2005 is het toerisme op Bali sterk afgenomen, wat minder inkomsten voor de bevolking tot gevolg heeft. Daarnaast is er veel corruptie in het land. De rijken kopen een belangrijke functie in de maatschappij en worden rijker en rijker. De rest van de bevolking moet keihard werken voor een mager loon. Al snel komen ook wij met de corruptie in aanraking. Op de weg staat een groep agenten, die auto's controleren. Putu stapt uit en geeft de politieman onderhands geld, er wordt verder nergens naar gevraagd en het teken dat we verder mogen rijden wordt afgegeven. Als we Putu vragen wat er zojuist gebeurd is, legt hij uit dat hij de politie heeft omgekocht. Als hij dit niet doet, gaat de politie uitgebreid door zijn (kloppende) papieren op zoek naar een foutje. Een langdurige ondervraging zal volgen met als gevolg dag we uren vast staan. Om dit te voorkomen koopt iedereen, behalve de mensen met een hoge functie, de politie om. Niemand die ergens meer naar vraagt........
Het uitzicht, dat we tijdens de lunch, op de vulkaan hebben is prachtig! Hoewel het bewolkt is, is het genieten.
Putu rijdt met ons, via de rijstvelden, naar een waterval. De rijstvelden zijn prachtig. Overal staan jonge rijstplanten die volgens een ingenieus irrigatiesysteem van water voorzien worden. Onze vragen worden door Putu gewaardeerd en dus regelt hij dat we ook een volgroeide rijstplant kunnen zien. Daar moeten we natuurlijk wel eerst even voor betalen.......

Maandag hebben we gebruik gemaakt van ons eerste huwelijkscadeau; surfles op Bali!
's Ochtends werden we vroeg bij het hotel opgehaald om naar Kuta, de andere kant van het eiland, te gaan.
Met het aandoen van een surfshort en shirt, werden we getransformeerd tot surfdude& chick!
Na de nodige instructie en oefening op het droge, konden we de zee in. Vanwege de hoge golven was er een enorm sterke stroming in het water, maar de instructor hield ons goed in de gaten.
 Dat Remko  een geboren surfdude is, bleek bij de eerste golf: ' the wave was his!',  wat tot de nodige frustratie in de groep leidde.
Lieneke heeft laten zien dat oefening kunst baart en catched some waves in the end!
Steef, Tineke, Ronald, Edwin en Claudia, bedankt voor jullie geweldige huwelijkscadeau!!
Er zijn foto's gemaakt en deze zijn op CDROM geplaatst, zodra we de mogelijkheid hebben om deze op de site te zetten, zullen we dit doen.

Dinsdag hebben we net voor de rit naar het vliegveld genoten van de zonsondergang bij de Uluwatu tempel. Tijd voor ons om afscheid te nemen van het mooie Bali!
We're going Down Under!!

1. Theo en Jolande:
    30 juli 2013
    Grote avontuur gaat nu echt beginnen, dit was een voorproefje. Zien uit naar het volgende reisverslag.
  2. Eveline, hans & Dante:
    30 juli 2013
    Ha Rem en Lien,
    De wel bekende poepkoffie zoals Hans het noemt. Leuke tour hebben jullie gehad op Bali zo te lezen.
    Goede reis naar Australie.
    x Hans, Eef & Dante
  3. Pappa en mamma:
    31 juli 2013
    Dit verslag , al is het een voorproefje klinkt al heel goed.
    Lekker he die poepkoffie Remko.
    Wij kijken uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes Pappa en mamma
  4. Carole:
    3 augustus 2013
    Hoorde dat jullie al een auto gekocht hebben, is hij goedgekeurd? Nu starten met het grote avontuur, ik hoop dat jullie ervan genieten!!!!
  5. Sjoerd:
    4 augustus 2013
    Klinkt mooi en die golven maken ons jaloers (monster 3 aug. golven van 0,8 meter)
    Nu lekker met de auto reizen. Heel veel plezier en tot het volgende verhaal.
    Groeten, Mieke en Sjoerd