Magnetic Island en de gestolen spullen

12 september 2013 - Townsville, Australië

Aangekomen in Townsville, is alles anders. Het rode zand heeft plaatsgemaakt voor gras, de 4 wheeldrives zijn vervangen voor personenauto's. De ruitjesblouse van de cowboy is nu een loszittende short van een backpacker en de eens zo lege wegen staan in Townsville vol stoplichten en 'files' ( althans een soort van).

Kortom het is wennen om, na 6500 km, weer in een echte stad te zijn.

Bij de toeristeninformatie boeken we een overtocht en 2 overnachtingen op Magnetic Island. De auto laten we op een beheerde parkeerplaats in Townsville en de ferry zal ons overbrengen.
Als we ons dinsdagochtend op de parkeerplaats melden, hebben we een beetje haast.
Remko wil graag de grote tent en treds van het dak in de auto leggen, maar omdat de ferry bijna zal vertrekken, besluiten we dit toch niet te doen. Bovendien staan we op een beheerde parkeerplaats.
We halen de ferry en deze blijkt last te hebben van de harde wind vandaag. We maken flinke klappers op het water. Gelukkig duurt de overtocht maar 20 minuten, dus tijd om zeeziek te worden hebben we niet.
Nadat de bus ons bij de camping heeft afgezet, zetten we ons kleine tentje op.
Er zijn koala's op het eiland en tijdens de fortwalk schijn je een goede spotkans te hebben, we beginnen dus direct aan de wandeltocht.
Na een aantal mooie uitzichten, zien we 3 koala's; 2 hoog in de boom, een ander op de grond. Superschattig!
Koala's brengen hun 15 tot 18 jaar durende leven voornamelijk hoog in de eucalyptusbomen door. De meeste tijd, ong 18 uur per dag, slapen deze dieren. De reden van dit zorgeloze bestaan, ligt bij hun voedingspatroon. Koala's eten uitsluitend eucalyptusbladeren en knabbelen hier dagelijks 1,5 kilo van naar binnen. Omdat ze zoveel eucalyptusolie binnen krijgen, ruiken ze als een grote hoestpastille. Het gifgehalte van de eucalyptusbladeren zou menig ander dier de das omdoen, de koala wordt er alleen een beetje slaperig van.
Drinken doen koala's niet, al het vocht halen ze uit hun voedsel. Koala betekent in aboriginaltaal dan ook: het dier dat niets drinkt.
De volgende ochtend willen we graag snorkelen, maar de aanhoudende harde wind, maakt dit niet mogelijk. Daarom wandelen we meerdere baaien af, waar we lekker zitten, een boterham eten en genieten van het uitzicht.

Jeroen, Marieke en Sjoerd, Remko's droom is in vervulling gegaan; hij heeft een zoutwaterkrokodil gevangen. Bij het ontwaken hoorden we gerommel naast de tent, toen Remko de voordeur openritste, bleek een enorme krokodil zin te hebben in een lekker hapje. Na een wild gevecht, uiteraard gewonnen door Remko, heeft hij de levensgevaarlijke krokodil in de natuur uitgezet.
Voor alle anderen, we zijn naar het koala sanctuary geweest; een soort dierentuin, waarvan de entree in het pakket zat.
Hier werden we ontvangen door een ADHD versie van Steve Irwin, die ons rondleidde in zijn 'dierentuin'. Hij had 1 slang, 1 krokodil, 1 koala, 1 papegaai, 1 spin, 1 hagedis en 1 Nederlandse assistente. Zijn boodschap in de 2 uur durende rondleiding was: " Crocs are not dangerous at all. They killed only 48 people the last 200 years!". Om deze reden mochten we al zijn dieren vasthouden, behalve de Nederlandse assistente.

Bij terugkomst in Townsville zien we direct dat het mis is. De tent en treds staan niet meer op ons dak. Als we dichterbij komen zien we dat de spanbanden doorgesneden zijn; de spullen zijn gestolen.
Als we naar de beheerder van de parkeerplaats gaan, blijkt zijn enige verantwoordelijkheid het innen van parkeergeld te zijn.
Hij adviseert ons aangifte bij de politie te doen.  De agente heeft vele vragen voor ons, die we zo goed mogelijk proberen te beantwoorden: "Are you an aboriginal? Where are you? Is that close to..........? How was the stuff placed on the roof?" " Uhhhhhmmmmm, with spenbend, you know, the rope with the clicky thing at the end." Ze zal wel gedacht hebben.
De beheerder vertelt ons dat er pasgeleden een stel banden van een auto gestolen zijn, we zijn blij dat onze nieuwe banden nog onder de auto zitten.
 Inmiddels is de reisverzekering ingelicht, dus hopelijk kunnen zij iets betekenen voor ons.

1. Eveline, hans & Dante:
    12 september 2013
    Balen van de gestolen spullen en lekke banden. Gelukkig zijn ze niet in de auto geweest. en wat een mooi plaatje van jou en de koala, Lien.
    x Hans, Eef & Dante
  2. Jolande en Theo:
    12 september 2013
    Wat vervelend van de spullen, maar gelukkig kunnen jullie verder reizen. Wat een mooie foto's en wat zien jullie er goed uit.
    Echt stoer Remko, lef gozer!
  3. Mieke:
    12 september 2013
    Balen van de gestolen spullen... Maar dat mag de pret niet drukken!
    Wat ziet alles er gaaf uit!
    Geniet van al het moois om jullie heen!

X Mieke
  4. Laura:
    12 september 2013
    Goed balen maar het komt vast goed. Wat maken jullie toch een hoop mee en jullie hebben nog zolang te gaan. Blijf lekker genieten.
    Groetjes Dennis Laura en knuffel van Milou
  5. Merel:
    12 september 2013
    Wat jammer dat je de Nederlandse assistente niet vast mocht houden...
  6. Caro:
    Ha Rem en Lien!
    Wow...wat maken jullie toch super gave dingen mee (oke, dat verhaal van de diefstal van jullie spullen vond ik wel wat minder, balen zeg...), en wat een leuke foto met die koala zeg!
    Erg leuk elke keer om de verhalen te lezen (wie schrijft ze eigenlijk?)
    Geniet lekker verder en tot jullie volgende verhaal!

Groetjes van Caroline en een knuf van Marissa
  7. Carole:
    12 september 2013
    Kan gebeuren, hoort bij het reizen!!! Daar is dan een reisverzekering voor.Jammer van die assistente, Remko! Lieneke zal dat wel geen probleem gevonden hebben?
  8. Jeroen & Marieke:
    12 september 2013
    Yooo man that was a big one, a giant croc. Gelukkig heb je de worsteling overleefd en dat zonder te oefenen op de paarse krokodil. Balen van de spullen maar dat komt vast wel weer goed!! Geniet, maar ook dat lijkt jullie prima te lukken.
    Groetjes