Onze vierseizoenen Kerst

28 december 2013 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vrijdag rijden we naar het Poparoa National Park. Een prachtige rit met schitterende uitzichten over de kust.
In het nationale park zijn ' The Pancake Rocks' te vinden. Ruim 30 miljoen jaar geleden zijn kalksedimenten en kleimineralen, met verschillende snelheden, door regen, wind en water, gaan eroderen. Hierdoor lijkt het alsof er enorme stapels pannenkoeken voor de kust liggen.
Wij komen als het vloed is, met enorme snelheid slaan hoge golven tegen the pancakes aan. Doordat er ruimtes en gaten tussen de pancakes zitten, spuit het water als geisers omhoog. Erg indrukwekkend!
Na een wandeltocht, rijden we de volgende dag door naar Greymouth; de laatste 'stad' waar we, voordat we naar het 'Westland National Park gaan, boodschappen kunnen doen.
In het Westland National Park zijn Franz Josef- en Fox glacier te vinden. Het bijzondere is dat aan de voet van deze gletsjers regenwoud is. Omdat wij denken hier een aantal dagen door te willen brengen, slaan we veel boodschappen in.
De weg naar het Westland National Park is wederom schitterend. Zodra we onze tent hebben opgezet, begint het, eerder dan verwacht, te regenen......
De gedachte dat de regen dan waarschijnlijk ook eerder zal stoppen, blijkt niet op te gaan. 36 Uur regent het, aaneengesloten.
We hadden gedacht Kerstavond lekker buiten te kunnen eten, maar dit plan valt letterlijk in het water.
In dit gebied regent het 220 dagen per jaar en valt er in het dorp jaarlijks 6 meter regen. Aan de voet van de gletsjer is dit 11 meter regen. De Kiwi's noemen dit nationale park dan ook " Wetland".
Op Kerstavond besluiten we onze, dan nog droge, stoute schoenen, op aanraden van de toeristeninformatie, aan te trekken en een wandeling in de regen te maken.
We wandelen naar de voet van de gletsjer, een wandeling van 2,6 km. Langs de wanden zijn vele watervallen ontstaan. Ander weer dan we voor Kerstavond gehoopt hadden, maar het is werkelijk schitterend.
Ondanks de korte wandeling komen we als 2 verzopen katjes weer bij de auto.
Nadat we droge kleding hebben aangetrokken, bereiden we een heerlijke kerstmaaltijd; kip in bladerdeeg!
Ilse, Suzanne en Elsemieke, bedankt voor het recept en de heerlijke maaltijd! Hopelijk hebben we volgend jaar weer een droge Kerstavond met elkaar.

Als we 's ochtends wakker worden, is het grauw en regent het af en toe. Dat geeft ons mooi de gelegenheid 'aan te schuiven' bij de kerstmaaltijd van de families. Via de webcam hebben we contact met Lieneke's familie, Ilse en de meiden. Zij aan het Kerstdiner, wij aan het Kerstontbijt. Heel leuk om er zo toch een beetje te zijn. Hierna krijgen we ook contact met Theo, Maria en Sietske. Het is zo leuk om elkaar, op zo'n grote afstand toch te kunnen zien en spreken.
Als we tweede kerstdag de tent openritsen, zien we een strakblauwe hemel. Toch mooi weer met Kerst! Dat komt goed uit, want vandaag gaan we met een toer de Fox Glacier op.
Om 8.15 melden we ons bij Fox Glacier Guiding en krijgen we onze gids; Brendan toegewezen. Nadat hij ons voorzien heeft van schoenen en crampons gaan we met onze groep naar de voet van de gletsjer.
Een gletsjer is een bevroren rivier die ontstaat in sneeuwvelden. Hier valt jaarlijks 50 meter sneeuw. Elke laag vers gevallen sneeuw perst oudere lagen samen. De sneeuwvlokken gaan hierdoor uiteindelijk over in ijs. Hoe blauwer het is, hoe minder luchtbelletjes het bevat en hoe ouder en samengeperster het dus is.
De Fox Glacier is een 'warme' gletsjer; een gletsjer in een gematigde klimaatzone, waar de ijsvorming in de zomermaanden wordt versterkt door binnensijpelend smeltwater.
Waar het ijs op de rotsbodem ligt, veroorzaakt de druk warmte. Door deze warmte ontstaat er aan de onderzijde van de gletsjer water, dat als smeerlaag tussen het ijs en gesteente werkt. De gletsjer glijdt het dal in en gaat met, de juiste omstandigheden, 8 meter per dag. Gemiddeld behaalt de gletsjer een snelheid van 2-3 meter per dag en behoort daarmee tot de snelheidsmaniakken in de gletsjerwereld.
Zodra we het ijs, aan de zijkant van de gletsjer, opstappen, dalen we eerst naar de voet van de gletsjer af. Onderweg zien we prachtige ijsformaties. Zo gaaf! Eenmaal beneden gekomen, vraagt Brendan ons even te wachten. Hij komt met een grote glimlach terug: " I found something really cool!" In groepjes mogen we met hem mee, we kruipen om handen en voeten een ijsgrot in. We zijn echt in een sprookje terecht gekomen. We staan midden in de gletsjer, in prachtig blauw licht. " Isn't this amazing?" staat hij te glunderen. "This is unbelievable!" kunnen  wij net uitbrengen. Brendan vertelt dat deze grot over een paar weken ingestort zal zijn. We hadden veel langer willen genieten, maar moeten plaats maken voor anderen uit de groep.
Na een de lunch wandelen we de gletsjer op en komen bij een ijsmuur. Zo mooi!!
Brendan zorgt ervoor dat we niet te ver lopen, want de gletsjer blijft een gevaarlijke snelveranderende omgeving. Maar wat een prachtige omgeving!
Helaas is het na een wandeling van 4 uur tijd om weer het ijs af te gaan. Theo en Maria, bedankt voor dit geweldige cadeau!! Hier zullen we tweede kerstdag 2014 zeker aan terug denken!
Die avond gaan we vroeg naar bed, we willen namelijk nog veel meer van de omgeving ontdekken en zullen daarom vrijdag een wandeling naar Alex Knob maken.
We staan vroeg op en starten om half 8 met de wandeling. Het weer is wederom prachtig, wat ons, eenmaal boven op 1303 meter, een goed uitzicht over de omgeving zal geven.
Na per ongeluk het verkeerde pad door de bush te nemen, komen we gelukkig weer op het juiste pad terecht. De 3 uur daarna klimmen we naar  de top, ondertussen genietend van het uitzicht.
Als we uiteindelijk op de top aankomen, hebben we een waanzinnig uitzicht over The Franz Josef Glacier. Dit is nog eens een mooie lunchplek.
Na een uur komt de bewolking opzetten en keren we om. Ons wacht alleen nog de terugtocht......

1. Eveline, hans & Dante:
    28 december 2013
    Wat een bijzondere kerst en wat een mooie foto's. Knuffel van Dante.
  2. Jos en Marian:
    31 december 2013
    Hallo Remko en Lieneke,
    Wat een bijzondere manier om de kerst te vieren. Weer super mooie foto's!! Een fijne jaarwisseling, deze is al geweest zie ik,
    en een heel goed 2014.

Groetjes, Jos en Mariaqn